A venit sezonul reducerilor, tot orașul a fost cuprins de agitația cumpărăturilor. Unii oameni sunt exaltați, alții sunt dezumflați și sunt sigur că am trecut toți prin sterile acestea. Ce se întâmplă, de fapt, atunci când intrăm într-un magazin care are afișe mari cu DISCOUNT%? Ce face creierul nostru? Se dă o bătălie între trei părți al creierului nostru: nucleus accumben, insula și cortexul prefrontal medial.
Mai pe înțelesul tuturor, de fapt:
A) Nucleus Accumben
Proiectează entuziasmul momentului când o să deții obiectul dorit. Partea creierului care se ocupă cu recompensa și aversiunea. Are un rol important în ce privește adicțiile. Aici se eliberează dopamina, hormonul care se ocupă cu percepția plăcerii și cu învățarea recompenselor. Dacă ai cumpărat o bluză și te-ai bucurat când ai purtat-o, corpul tău a eliberat acest hormon pentru a percepe plăcerea.
Următoarea dată când intri în acel magazin să cumperi ceva vei elibera în prealabil dopamină, pentru că ai avut o experiență plăcută ultima oară.
Dopamina este puternic stimulată atunci când se consumă droguri precum amphetamina, cocaină, nicotină sau cafeină. Serotonina, hormonul fericirii, de asemenea, este eliberată în această zonă. Ea afectează atât dispoziția, cât și impulsivitatea noastră. Pentru a stimula această zonă a creierului, magazinele își asociază brandul cu fericirea. Afișează poze cu oameni zâmbitori și bine dispuși. De asemenea, își aranjează toate magazinele la fel sau folosesc același odorizant pentru stimularea dopaminei. Dacă ți-a plăcut într-un magazin, o să îți placă și în celelelte din acel lanț.
B) Insula – Proiectează durerea plătii
Partea creierului care se ocupă cu asignarea emoțiilor pentru lucrurile din jurul nostru. În general, actul de „a plăti” este asociat cu emoții negative. Dacă plata este prea dureroasă / scumpă , dopamina și serotonina nu vor fi destul de puternice pentru a cumpăra acel obiect.
Pentru a stimula această zonă a creierului, anumite magazine recurg la strategii precum: în loc de 10 lei costă 9.99 lei, perioade de reduceri sau deconectarea procesului de a plăti prin metode indirecte, cum ar fi plată cu cardul sau plată în rate.
C) Cortexul prefrontal medial – Proiectează faptul că este în avantajul tău.
Partea creierului care se ocupă cu luarea deciziilor folosind memoria și gândirea critică. Cantăreste avantajele și dezavantajele, scanând memoria să vadă dacă au mai fost momente când ai mai luat această decizie. De aceea, cu cât luăm mai des decizii mici, cu atât ne va fi mai ușor să ne descurcăm în deciziile dificile. Magazinele, atunci când fac discounturi, îți arată prețul actual, cât și prețul întreg, pentru a te convinge că este în avantajul tău.
Trăim în era consumerismului, tot mai multe branduri încearcă, prin orice metode, să se facă mai plăcute sau mai interesante. Dacă nu vreți să rămâneți cu buzunarul gol, este bine să faceți diferența între emoțiile autentice și cele care apar sub influența marketingului, să fim atenți atunci când suntem impulsivi, cât și să separăm dorințele de nevoi. Putem face acest lucru prin antrenarea inteligenței emoționale. Black Friday nu este terapie.